Thursday 8 December 2011

RAHSIA SETIAP KEJADIAN

Rahsia cahaya di dalam cahaya.

Allah pencipta Alam dari tiada sesuatu walau pun habuk atau warna. Allah itu bisa mengujutkan segalanya dengan berkata " Jadi " maka jadilah sebagaimana yang dikehendakkinya. Namun kerana Allah itu bersifat tertib bagi hambanya yang berfikir lalu dijadikan Alam dan kehidupan ini mengikut peraturan Nya.
Dibaca Nya permulaan dengan Aaa lif bismillah hirohman nirohaim ( atas nama, sifat, perbuatan dan zat Nya Sendiri ) baru dimulakan Al quran kemudian Injul, selepas itu Taurat dan yang terkemudianya ialah Zabur. Inilah yang dikatakan satu ketetapan perngcangan Allah yang tidak boleh diubah mengikut pada hukum adatnya kerana Dia Allah itu yang lebih mengetahui atas segalanya kerana Dia lah Sipencipta bukan yang lain melainkan Dia jua.

Kejadian Nur Allah.
Lalu kalam kalamnya itu membentuk gelombang kemudian dihukumkan pada gelombang itu terhimpun menjadi satu maka terbentuklah himpunan hukum Nya itu menjadi seindah indah cahaya putih gemilang kilauan bak pelangi yang dipangil dengan nama Nur Allah. Ruang Alam menjadi terang benderang dengan lapisan cahaya.

Kejadian Nur Muhammad dan Roh ( simcard atau penghubung ).
Lalu dipisahkan Allah hati cahaya itu dari tubuhnya maka ujudlah satu lagi cahaya yang dipanggil Nur Muhammad yang gilang gemilang cahayanya berwarna hijau lalu menyuluh ruang dipersekitaranya dengan warna biru dan dipecahkan Nur Allah itu pula menjadi butir butir cahaya yang dipanggil Roh dan bagai sepertimana dari asal jadinya maka kenallah dia roh itu akan Tuhannya. Lalu diberi sifat bentuk dan wajah oleh Allah sebagai sifat kesempurnaannya yakni sesempurna kejadian yang dijadikan Allah.

Pengakuan Roh
Diperintahkan semua roh dialam aruah menghadap Allah s.w.t lalau ditanya oleh Allah kepada mereka, " Adakah lamu kenal akan Aku?"
Maka menjawab sekalian Roh kepada Allah, " Bahkan Kamulah Tuhan kami "
Lalu berkata Allah kepada sekelian Roh Roh itu, " Sesungguhnya kamulah sesempurna kejadian "  

Kejadian Air.
Kemudian diperintahkan Allah roh roh itu kedalam tubuh Nur Muhammad maka hiduplah Nur Muhammad itu dengan sifat sifat perantaraan roh yang diberi pinjam oleh Allah itu lalu bersifatlah dan berwajahlah Nur Muhammad itu. 
Beribu tahun dalam keasikkan memperlihatkan keindahan dirinya, maka timbul persoalan dari fikirnya dengan menundukkan wajahnya lalu bertanya Allah kepadanya " wahai Nur Muhammad, siapakah Tuhan mu ?" maka diangkat pandangannya. Dengan rasa terperanjat lalu dia terus sujut menangis dihadapan Allah hingga badannya dibasahi dengan peluh. Maka bersifat sujutlah air itu.

Kejadian Malaikat.
Air matanya yang gugur jatuh keatas roh roh menjadi jibril, dan yang jatuh keatas jibril menjadi bidadari, peluh peluh yang terbit dari ubun ubun kepala ketengkoknya besatu dengan roh roh menjadi israel, yang dimuka menjadi mikail, ditelinga menjadi nungkar dan nangkir, dibahu menjadi kiraman dan katibin, didada menjadi riduan, dibelakang menjadi malek, dibahagian pinggang kekaki menjadi rakib dan atib. Dan yang selebihnya menjadi para para malaikat yang tak terbilang banyak dan tak diberi tahu pun antara nama sebahagian dari mereka. Diperintah pada kesemua para malaikat dan bidadari masing masing dengan tugas dan pangkatnya lalu mereka bersedia akur dan taat sujud seperti sifat air.

Kejadian segala Benih serangga dan haiwan.
Dan kemudiannya keluar lendir melalui hidungnya dari dalam kepalanya yakni hingus menjadi jutaan butiran otak menjadi janin janin benih berbagai jenis hama, ulat, serangga dan haiwan merata yang lainnya yakni sekalian mahlukNya.

Kejadian Tanah.
Diperintah Allah kepada “ Nur Muhammad ”, “ bangunlah dari sujutmu “ maka dia pun duduk berselimpuh tunduk berhadap Allah s.w.t selama beratus tahun juga sambil teresak esak sehingga kering seluruh peluh yang dibadannya menjadi daki dan gugur menjadi tanah.

Kejadian segala benih tumbuhan.
Dan peluh yang terperangkap didalam daki yang masih lembab menjadi butir butiran berbagai jenis benih tumbuhan dari sekecil kecil kulat, sayuran, pokok buahan dan segala jenis pokok pokok.

Kejadian Angin dan kuman.
Setelah sekian ratusan tahun pula maka Allah s.w.t memerintahkannya supaya bangun berdiri tunduk berhadap Nya, seperti rukuk. Maka keluarlah segala jenis angin dari seisi badan dan rongga perutnya lalu dimuntahkannya segala liur dari dalam badannya kering menjadi berbagai jenis butiran telur yang terisi berbagai jenis janin kuman.

Kejadian Api.
Akhirnya “ Nur Muhammad ” diperintah Allah s.w.t berdiri tegak umpama kiam sewaktu menunaikan solat, maka keluarlah lendir cahaya merah terbit dari sekujur tubuhnya, bercahaya tetapi sinar cahayanya hanya cukup meneranggi sifat dirinya sahaja mengalir keluar seperti sifat larva gunung berapi dari tiap liang rongga pada setiap lubang deria dan kemaluannya hadapan dan belakangnya. Terhimpun segala keluar habis dari tubuh badannya maka menyalah api yang amat panas merah kehitaman yang ghairah membakar.

Sifat Api.
Haba dari api yang panas itu menyebabkan segala angin yang ada disekeliling mula sedikit demi sedikit menjadi berbolak balik melangar segala yang ada disitu, kemudian melangar sesama sendiri menjadi ribut. Diwaktu yang sama tanah menjadi pasir yang kering, yang ringan berterbangan dan yang berat akibat terhipit menjadi batu batuan, air jadi mendidih hingga sebahagiannya ada yang menjadi wap. Akibat dari itu ribut telah menjadi taufan, keadaan yang sunyi sepi pada permulaannya tadi sudah menjadi riuh rendah. Segala galanya berlangaran sesama sendiri menakibatkan lahirnya kilat dan petir sambung menyambung. Air, tanah, angin dan api bagai dikisar menjadi berbagai gas. Sebahagiannya melangar tubuh “ Nur Muhammad ” dan lahirlah besi. Segalanya diperhatikan oleh “ Nur Muhammad ” yang tegak terpaku dalam kiamnya itu tanpa sedikit pun mudarat pada dirinya.

Kejadian Neraka
Lalu diprintah akan Allah s.w.t keatas “ Nur Muhammad ” supaya mencelupkan tangannya kedalam lahar api tadi dan mencabut keluar hati api itu dengan tangan kirinya, kemudiannya disuruh melontarkannya sejauh jauhnya. Hati api itu pun melayang dicampak hingga terhenti pada satu titik maka “ kun ” yakni jadi kata Allah, terbentanglah hati api itu dan ditengahnya berlobang yang amat luas tujuh pintu didalamnya dan tujuh tingkat lagi dalam setiap satunya, menjadi Neraka Jahanam. Lantas Allah s.w.t. memerintah malaikat bernama Malik dan diamanahkan dibawah jagaannya untuk mengawasi neraka itu.

Kejadian Nafsu, tubuh azazil, syaitan, jembalang dan jin.
Maka dengan sekelib mata segalanya menjadi reda dan aman, kilat petir berhenti memanah, awan hitam yang terjadi akhibat huru hara tadi runtuh menjadi hujan, menyejukkan keadaan dan meratakan segala lalu cuaca bertukar menjadi nyaman. Air yang turun menghempap meninggalkan sisa api. Api yang hampir tidak berwarna menjadi napsu. Api berwarna merah kebiruan menjadi tubuh pada azzazil, merah jingga menjadi tubuh syaitan, jingga kekuningan menjadi tubuh pada jembalang dan api kekuningan menjadi tubuh pada jin. Sungguhpun begitu api itu tidak padam dengan kehendak Allah s.w.t.

Kejadian Syurga.
Maka diperintah akan Allah s.w.t keatas sebahagian malaikat mengasingkan dan mengeritkan mutu setiap bahan bahan yang terjadi akhibat dari bencana tadi kepada tujuh kelas yang terbaik lalu diperintah akan Allah s.w.t kepada “ Nur Muhammad ” supaya mengambilnya satu persatu dengan tangan kanannya dan melontarkannya jauh disebelah kanannya maka terletaklah masing masing kesatu titik pada tempatnya masing masing, ada antaranya bertindih antara satu dengan yang lain, maka “ kun “ kata Allah, maka jadilah ia tujuh kelas tingkatan Syurga yang mempunyai tujuh pintu masuknya dan kemudian dicipta akan Allah s.w.t satu lagi pintu untuk hamba hambaNya yang teristimewa. Lantas Allah s.w.t. memerintah malaikat bernama Riduan dan diamanahkan dibawah jagaannya untuk mengawasi syurga syurga itu dan ditempatkan bidadari bidadari didalamnya sebagai penyerinya dan sebagai hamba pelayan pada pemiliknya kemudian hari.

Kejadian Alam Nyata ini.
Lalu dihimpunkan Allah s.w.t keseluruhan baki tanah selebihnya yang mengandungi sisa sisa unsur yang telah tercipta sepanjang kejadian yang terbentang luas lagi itu terkecuali yang dipijak dibawah telapak kaki “ Nur Muhammad ” dengan perintahNya membungkus api yang masih tinggal pergi jauh turun arah bawah melalui bawah telapak kaki “ Nur Muhammad ” melalui tujuh tingkat dalamnya dan setiap tingkat laluan itu menjadi pintu, yaknl pintu langit. Setiap tingkat dan pintu langit itu ditinggalkan para malaikat yang ditugaskan mengawal. Setelah menempuh tujuh pintu langit lalu diperintahkan berhenti dititik fana ini diringgi para malaikat yang telah diperintahkan. Maka yang tinggal baki dibawah telapak kaki “ Nur Muhammad ” digelar “ Sirotumuntahar ” dan baki yang tertinggal jauh diatas kepalanya dipanggil “ Luh mahfus ”.

Kejadian Akal.
Setelah melalui peristiwa panjang itu “ Nur Muhammad ” duduklah diatas “ Sirotumuntahar ” berkelambukan langit langit “ Luh mahfus ” bertiangkan “ Arash ” dia bersendirian bertawasul dan bermuhasabah dengan peristiwa peristiwa yang telah dilaluinya, berabat abat lamanya. Diilhamkan Allah s.w.t berbagai pertunjuk lalu dia berzikir memuji muji Allah s.w.t kemudiannya membaca surah surah dari Al Quran nur karim. Sehingga sampai pada satu waktu Allah s.w.t memerintahkan supaya beliau berhadap, lalu beliau berdiri tegak dan mengangkat tabir sambil berkata “ Allah hu akhbaro walhamdulillah ikasirrou wasubha nallah ibuk rotau waasila, wajahtu wajhiya lillazi fatorassama watiwal ard, hanifan musliman wama ana mianal musrikin, inna solati wanuhsuki wamah yaya wamamati lillahirobbil alamin, al syarikalahu wa biza likal umirtu wa ana minal muslimin ” lantas beliau mengucap “ Ashadu alla illa ha illallah ” lalu dijawab Allah s.w.t “ Muhammad da rasul Allah “.
Lalu berselawat sekelian Malaikat.
Itulah ikrar “ Nur Muhammad “ lalu pecahlah dia menjadi jutaan butiran cahaya cahaya jernih putih hijau kebiru biruan yang kecil yang dipanggil “ akal ”.

Pengakuan akal.
Allah s.w.t memerintah akal untuk menghadapNya, maka akal datang menghadap Allah s.w.t lalu ditanya oleh Allah s.w.t kepadanya “ Kenalkah engkau akan Aku ” lalu mereka menjawab “ Bahkan Kamulah Tuhan kami ”.
Berkata Allah s.w.t kepada akal itu “ Kamu aku jadikan sebaik baik kejadian dan beredarlah kamu.”

Kejadian alam fana matahari dan bumi ini.
Setelah baki tanah yang dicampakkan dialam fana ini sampai ditempatnya disini, tujuh tingkat langit jauhnya dari tempat asal ujudnya yang kini dikenali tapak “ Arash “, seketul himpunan tanah ini ditinggalkan tidak dalam keadaan terletak kerana tiada lantainya dan tidak pula didalam keadaan tergantung kerana tiada tali pengantungnya, maka lepaslah ia berlegar diserata perusuk ruang alam yang kosong ini dengan berpusing pusing, lalu dihidupkan oleh Allah s.w.t dengan roh roh yang telah perintahkan akan tugas tugasnya, melalui tiupan dari malaikat isrofilNya.
Seperti apa yang telah kita ketahui sebelumnya tedapat jutaan khazanah isi didalam segumpal tanah itu dan segalanya telah hidup, antara ditengahnya adalah api, maka dengan sifat sifat yang telah difitrahkan kepada api itu panas lagi membakar, ia telah memanaskan dan membakar segala yang ada disekelilingnya menyebabkan suhu didalam tanah itu meningkat dan gas yang ada didalam rongga rongga tanah mula meledak dan meretakkan tanah itu. Satu gumpalan tanah yang besar itu pun meletup kuat bersepai menjadi jutaan pecahan tanah dan api yang berteraburan dimuka alam ini menjadi cakerawala. Setiap satunya mempunyai roh walaupun ianya sebesar zarah atau gas.Tanah menjadi planet planet dan bulan, dan api menjadi bintang bintang yang bercahaya kerana ada roh didalamnya. Api yang terkuat menjadi matahari. Namun hanya satu planet yang paling cantik seakan biru dan hijau warnanya iaitu bumi.

Bagaimanalah hati nak engkar setelah temakan budi yang terlalu banyak dari Allah yang rohman dan rohim. Maka patutlah kita searahkan cinta hingga menutup menghilangkan kemahuan kita.
Patutkah kita memperbesar besarkan perkara yang kecil dan memperkecilkan perkara yang besar. Apakah perkara yang lebih besar dan lebih agong dari Allah jika benar kita seorang yang berakal.
Selautan ilmu tersembunyi dalam pegangan hati, nafi yakni laila ha illah dan isbat Muhammad darosullullah dan kedua kalimah ini tidak akan terpisah. Seandainya tertup kefahaman kesufian yakni hati, yang terang walau pun disuluh dengan Ilmu yang tinggi tidak akan kelihatan kebenaran, maka terpisalah nyawa dari roh dan kelamlah hidup dalam kesesatan.
Rintihilah jalan walau pun perlu mengesot diatas sirotulrohim didunia dan sirotulmustakiem diakhirat sebagai tanda bukti kasih kepada kekasih. Lautan api lagi sangup kita renangkan, kenapa lautan jihat dengan hati sendiri tak mampu kita tewaskan.

( Hakikat Insan )
Tidaklah tercapai pemahaman atau darjat Hakikat Insan kepada seorang muslim atau pun seorang muslimah sekiranya dia tidak faham dengan erti dan amalan Budi bicara dan bahasa terhadap Allah yakni Tuhannya yang maha agong.
Hakikatnya, apa yang Allah mahu dari setiap insan yang dilahirkan dimuka bumi ini hanya “ ingat kepada Nya ” yakni berbahasa atas budi yang telah dicurahkan Nya yakni seperti memberikan kita nikmat hayat untuk hidup, rezeki untuk menikmati hidup, rezeki untuk menikmati sihat tubuh badan, rezeki untuk menikmati berpanca indera, rezeki untuk menikmati berkeluarga dan sebagainya. Segala yang diberikan Nya adalah nikmat, nikmat, nikmat yang tak terkata dan berlimpah ruah banyaknya.
Maka berkata Allah pada sekelian para malaikat Nya,
“ Sujutlah kamu kepada Adam ”, lalu sujudlah para malaikatnya yang pandai mengenang budi Allah kecuali iblis dan sekutunya yang tidak pandai mengenang budi kerana memikirkan dirinya sudah cukup yakni lebih baik.
Terjemahan Al alaq ayat 7.
“Dengan sebab ia melihat dirinya sudah cukup apa yang dihajatinya”.
Sedangkan pada hakikatnya Allah tidak pun menyuruh menyembah Adam dan tidak layak disembah yang lain selain Allah, tidak layak tempat meminta pertolongan kepada yang lain selain Allah hatta tidak layak sesuatu bertahta didalam hati melainkan Allah sewajibnya kerana segala gala nikmat yang kita kecapi ini adalah milik Allah dan dari Allah.
 
Misalnya kita berkehendakkan seorang teman didalam hidup, maka Allah temukan pasangan pasang lelaki dan perempuan. Sewajibnya kita beringat sesungguhnya pasangan kita itu bukanlah milik kita dan dia adalah hak milik Allah. Allah hanya memberi mereka itu sebagai pinjaman terhadap kita. Maka wajiblah sesaorang yang meminjam milik Allah itu tahu berbahasa menjaga hak milik Allah seperti mana yang Allah amanahkan. Dan tidaklah Allah menjadikan pasangan pasangan kamu itu untuk bertahta dihati kamu selain Allah, dan tidak juga Allah itu menjadikan pasangan pasangan kamu itu hamba kepada kamu atau kamu memperhambakan diri kamu kepada pasangan kamu selain dari kita semua adalah hamba kepada Allah semata mata.
Apabila kita berkehendakkan cahaya mata yakni anak anak sebagai penyeri hidup kita, maka Allah berikan kita anak anak. Sewajibnya kita beringat sesungguhnya anak anak kita itu bukanlah milik kita dan dia adalah milik Allah jua. Allah hanya memberi mereka itu sebagai pinjaman terhadap kita. Maka wajiblah sesaorang yang meminjam hak milik Allah itu tahu berbahasa menjaga hak milik Allah seperti mana yang Allah amanahkan. Dan tidaklah Allah menjadikan anak anak kamu itu untuk bertahta dihati kamu selain Allah, dan tidak juga Allah itu menjadikan anak anak kamu itu hamba kepada kamu atau kamu memperhambakan diri kamu kepada anak anak kamu selain dari kita semua adalah hamba kepada Allah semata mata.
Anak anak kamu itu adalah harta kamu dan harta kamu itu adalah hasil dari usaha kamu atas apa yang kamu kerjakan. Harta yang tidak diuruskan dengan baik dan bijak tidak akan mendatangkan apa apa keuntungan kecuali kerugian, begitu juga dengan anak anak yang tidak diuruskan dengan baik dan bijak tidak akan mendatangkan apa apa manafaat kecuali mudarat kepada kita kelak diakhirat. Maka dengan itu Allah meletakkan hukum dan bahagian harta harta kamu didalam wasiat yang dihakkan keatas kamu, tanggong jawab kamu oleh Allah adalah satu lagi amanah buat kamu. Dan tidaklah orang orang yang melangar peraturan Allah itu melainkan orang yang tidak mengenang jasa dan budi baik Allah setelah Allah menunaikan kehendak kehendaknya didalam hidupnya kerana telah ujud dan tersembunyi kebesaran yang lain didalam hatinya selain Allah.
Satu institiusi keluarga yang terdiri dari seorang yang dipanggil dengan gelaran ayah atau ibu atau anak anak dari yang sulung sampailah yang bongsu itu adalah pangkat yang diberikan Allah. Setiap gelaran dan pangkat dari yang sebesar besarnya hinggalah kesekecil kecilnya itu bukan juga milik kita, sesungguhnya gelaran dan pangkat itu juga milik Allah.
Jadi bagi mereka yang tahu nak berbahasa dengan Allah, maka tidaklah dia menyalah gunakan kuasa pada pangkatnya atau ego pada pangkatnya dan sewajibnya dia berasa bertangong jawab melaksanakan tugasnya sebagai hamba yang diberi Allah kepercayaan untuk menyandang pangkat itu, maka begitu jugalah dengan pangkat pangkat dalam setiap institiusi kepimpinan atau dalam institiusi perniagaan atau dalam institiusi perkerjaan atau dalam institiusi undang undang atau dalam institiusi pendidikkan apatah lagi didalam institiusi raja dan kerajaan.
Kita manusia memang mudah lupa pada budi atau berbuat buat lupa kepada budi Allah, sehinggakan Allah telah awal awal memberi peringatan.
Terjemahan Al alaq ayat 6 dan 7.
“Ingatlah! Sesungguhnya jenis manusia tetap melampaui batas (yang sepatutnya atau yang sewajibnya)”,
“Dengan sebab ia melihat dirinya sudah cukup apa yang dihajatinya”.

Allah maha mengetahui bahawa kita tidak akan mampu membalas budi Nya dari apa yang telah diberikan Nya kepada kita. Sebagai tanda terima kasih kita terhadap Allah, sujudlah kita kepada suruhan Nya dan Allah mengigatkan kita supaya kenangkanlah pengorbanan orang orang yang mempertahankan hak Allah dan kenangkanlah budi pengorbanan orang orang yang melahir dan membesarkan kita yaitu ayah dan ibu kita, budi orang orang yang mencurahkan ilmu kepada kita yaitu guru guru kita yang tidak mampu kita tebus dengan harta benda hatta dengan nyawa kita dan Allah tidak mahu kita melampaui batas batas Nya.
Sebagai tanda terima kasih kepada Allah, Allah juga menyuruh kita menyemaikan budi kepada orang orang yang kurang bernasib baik, yang tersepit dalam hidupnya dan orang orang susah, orang orang miskin dan anak anak yatim. Dan sebaik baiknya jangan kita membuat sesuatu amalan yang boleh menyebabkan orang lain atau diri kita jadi bernasib tidak baik atau membuat sesuatu amalan yang boleh menyebabkan orang lain atau diri kita jadi tersepit atau membuat sesuatu amalan yang boleh menyebabkan orang lain atau diri kita jadi susah atau amalan yang boleh menyebabkan orang lain atau diri kita jadi miskin atau anak anak menjadi yatim.

Tiada amal yang lebih baik kecuali berdoa dan bersunguh
( berusaha ), bersedekah dan memaafkan kerana Allah. Banyak buah mulut yang mengatakan bahawa untuk mencapai tingkat insani kita perlu mempajari ilmu itu dan ini sedangkan didalam Al Quran dan hadith telah terang dan nyata pada hakikatnya sesaorang yang ingin mencapai hakikat insan disisi Allah perlu pandai menghargai budi ( bersyukur ) dan menjaga bahasanya ( amanah ) kerana Allah.

Diriwayat oleh Tarmizi dan Muhammad, Bersabda rasullullah, " Orang yang beriman itu baik budi perkertinya "
Dalam perpatah orang kita Melayu, " Orang berbudi kita berbahasa ". Apalah ertinya hidup jika tida pandai berbudi terutamanya dengan Allah kemudian dengan ahli keluarga, sanak saudara dan saudara seagama.
Perpatah Melayu juga berkata," Bahasa Menunjukkan Bangsa " bukan bermakna bercakap melayu, dianya melayu atau bercakap cina dianya china tetapi maksud yang sebenarnya ialah bahasa yakni tingkah laku kita adalah cermin bagi yang beriman.
Sekiranya hidup yang tak reti nak berbahasa menunjukkan bangsanya dari golongan orang yang tak beriman dan itulah hakikat Insan disisi Tuhan.

2 comments:

  1. membaca blog ini sepintas lalu, ianya sungguh2 bermanfaat. insyaAllah penulisnya akan beroleh pahala dan kebajikan atas segala usaha murni yang dikongsi.

    ReplyDelete
  2. Allah Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu.

    ReplyDelete