Di dalam menghadapi persoalan semasa, keadaan menunjukkan telah
wujud sebilangan golongan yang terlalu bersikap kurang ajar dengan
para ulama. Mereka sanggup menghina ulama dengan pelbagai tohmahan
disebabkan pandangan ulama itu tidak sependapat dengan mereka.
Berkata al-Imam al-Hafiz Abu al-Qasim Ibn Syakir:
Ketahuilah saudaraku! Mudah-mudahan Allah memberikan taufik kepada
aku dan kamu untuk mendapat redhaNya serta menjadikan kita orang yang
sentiasa takut dan takwa kepadaNya dengan sebenar-benar ketakwaan.
Sesungguhnya daging para ulama adalah beracun dan kebiasaannya telah
dimaklumi bahawa Allah akan membinasakan orang yang menghina ulama.
Sesungguhnya sesiapa yang menggunakan lidahnya dengan mencela /
menfitnah para ulama maka Allah akan menurunkan bala kepadanya, iaitu
sebelum matinya maka hatinya telah mati terlebih dahulu.
Oleh itu, saya ingin menyeru umat Islam agar memahami penjelasan
ringkas yang cuba saya terangkan ini agar kita tidak terjebak di dalam
lembah kerosakan. InsyaAllah.
Dr. Talaat Afifi di dalam karyanya al-Ulama baina al-Tauqir wa
al-Tatawul telah mengariskan beberapa adab ketika berhadapan dengan
kesilapan para ulama. Kesimpulannya saya ingin nyatakan seperti mana
berikut:
1. Tidak gopoh menyalahkan ulama.
Kita perlulah menyelidik terlebih dahulu kenapakah seseorang ulama
itu mengeluarkan pendapatnya sedemikian rupa. Selepas diteliti, mungkin
terdapat alasan-alasan tertentu yang menyebabkan ulama itu mengatakan
sebegitu. Keadaan ini bagi memelihara sikap buruk sangka terhadap ulama
sehingga boleh menimbulkan fitnah. Kadang-kala wujud segelintir
golongan yang tidak memahami dengan jelas pendapat serta hujah ulama
itu, maka mereka terus menyalahkan ulama tersebut, walaupun hakikatnya
mereka yang melakukan kesalahan dalam memahami sesuatu perkara itu.
2. Membataskan kesilapan ulama.
Jika benar ulama telah melakukan kesilapan, maka kita perlulah
membataskan kesilapan ulama itu setakat apa yang menjadi kesilapan itu
sahaja dan bukan berlebih-lebihan dalam mengkritiknya. Nukilkan dengan
ikhlas kesilapan itu dan menjelaskannya dengan dalil-dalil serta
pandangan ulama lain. Pandangan ulama lain perlu diketengahkan
memandangkan mereka yang lebih memahami tentang kesilapan seseorang
ulama itu.
Kita perlu sedar bahawa kesilapan ijtihad ulama beroleh satu pahala
dan jika berbetulan pula memperolehi dua pahala. Oleh itu, elakkan
sikap yang melampau ketika berhadapan dengan kesilapan itu. Kadang-kala
jika seseorang terlalu membenci seseorang ulama itu, maka dia
menganggap tiada langsung kebenaran yang boleh diambil oleh ulama
tersebut. Kesilapan ulama dalam ijtihadnya tidak sedikit pun
mengurangkan penghormatan terhadapnya.
3. Memberi pertimbangan antara positif dan negatif.
Jika berhadapan dengan kesilapan ulama, kita perlu bertanya diri
sendiri, manakah yang lebih baik antara menyebarkan kebaikkan positif
atau keburukan negatif? Sesungguhnya terlalu banyak kebenaran dan jasa
para ulama jika dibandingkan dengan kesilapan yang mereka tidak sengaja
lakukan. Bagaimana pula dengan diri kita yang tidak memberi apa-apa
sumbangan terhadap Islam? Bagi mereka yang beriman sudah tentu akan
mengambil jalan untuk menyebarkan kebaikkan para ulama dari
melaga-lagakan khilaf antara ulama sehingga timbul perpecahan di
kalangan umat Islam.
4. Bukan untuk menandingi ulama.
Sebilangan golongan mungkin sengaja mencari-cari kesilapan ulama
semata-mata untuk menaikkan imej peribadinya di mata masyarakat. Mungkin
anggapannya para ulama sebenarnya tidaklah sehebat mana jika
dibandingkan dengan dirinya yang boleh menyanggah pendapat para ulama
itu.
Sabda Rasulullah SAW bermaksud: Barangsiapa mencari ilmu untuk
menandingi para ulama atau mengalahkan orang-orang jahil atau untuk
memusatkan perhatian manusia kepadanya maka orang itu akan dimasukkan
Allah ke dalam api neraka.(Riwayat al-Tirmizi). Sabda Rasulullah SAW
bermaksud: Barangsiapa mencari ilmu untuk berbangga dengannya akan para
ulama atau untuk berdebat dengannya akan orang-orang jahil atau untuk
memusatkan perhatian manusia kepadanya maka orang itu di dalam api
neraka.(Riwayat Ibn Majah).
KESIMPULAN
Sebagai umat Islam yang beriman, kita disarankan untuk menghormati
para ulama sebagai pewaris para nabi. Penghormatan ini diberikan
berdasarkan sabda Rasulullah SAW bermaksud:
Sesungguhnya ulama itu adalah pewaris para nabi. Para nabi tidak
mewariskan dinar dan dirham. Mereka hanya mewariskan ilmu. Maka
barangsiapa yang mengambil (warisan ilmu) tersebut ia telah mengambil
habuan yang paling sempurna.(Riwayat Ahmad, al-Tirmizi, Abu Daud dan
Ibn Majah).
No comments:
Post a Comment