Para fuqaha' yang terdiri dari imam-imam mazhab tidak pernah
mendakwa bahawa pandangan mereka yang paling betul dan mesti diikuti.
Sebaliknya menganjurkan supaya mengikut apa sahaja dalil yang boleh
membawa kepada kebenaran al Quran dan Sunnah. Apabila membuat keputusan
terhadap sesuatu hukum, mereka tidak ragu-ragu untuk mengatakan;
هذا أحوط. وهذا هو المختار وهذا أحب إلىَّ. ويقول : ما بلغنا إلا ذلك...
[
Ini lebih selamat…Inilah yang dipilih dan pandangan ini yang palingku
sukai. Dan dia berkata; Tiada sampai kepada kami kecuali perkara itu ]
Ibid.h:23.
Perkataan'dia' di sini merujuk kepada salah seorang Ulama, Imam Syafie
rahimahullah.ruj. Sheikh Abdullah al Ghaniman: الهوى وأثره فى الخلاف
:http://www.freewebs.com/bismillah/kutubsaid1.htm
هذا رأيي وهو صواب يحتمل الخطأ فإن أصبت فمن الله وإن أخطأت فمني ومن الشيطان...
[Ini
pendapatku kemungkinan benar barangkali salah, maka jika aku benar itu
dari Allah dan jika aku salah daripadaku dan daripada syaitan]
Ibid.h:16
Mereka
melakukan ijtihad terhadap sesuatu perkara mengikut kadar kemampuan
mereka meneliti masalah tersebut berdasarkan al Quran dan al Hadith.
Mereka akur jika berlaku kesilapan atau kealpaan terhadap ijtihad yang
mereka lakukan. Oleh sebab itu, Imam Syafie mempunyai 2 bentuk aliran
mazhab iaitu Mazhab Qadim ketika beliau berada di Iraq dan mazhab Jadid
ketika berada di Mesir. Hal ini berlaku kerana apabila Imam Syafie
sampai di Mesir, beliau melihat masalah-masalah baru yang belum pernah
dilihatnya. Beliau mendengar hadith-hadith yang belum pemah
didengarnya. Kerap kali para mujtahid membetulkan kembali pandangannya.
Semua ini adalah sebab-sebab yang membawa kepada berlakunya
perselisihan.
Kata Imam Syafie radhiallahu anhu;
كل ما قلته فكان من رسول الله خلاف قولي مما صح فهو أولى ولا تقلدونى...
[
Setiap apa yang aku ucapkan dan didapati ia menyalahi pendapatku dari
apa yang sahih diriwayatkan daripada Rasulullah, maka (hadith Nabi
salallahualaihi wasalam) itu lebih utama, jangan kamu mengikutiku ]
Az Zahabi: سير الأعلام النبلاء : 10/33,HARF
Setiap
Ulama yang berijtihad mungkin keliru dan mungkin benar dalam
ijtihadnya. Setiap orang berlari atau berjalan mungkin akan jatuh
tersungkur atau mungkin akan tersandung batu pada kemudian harinya.
Oleh kerana itu, umat Islam perlu memahami disiplin ketika berlaku
perselisihan pendapat tanpa membawa kepada pertengkaran, pertikaian
serta ta'asub buta. Perbezaan pendapat yang berlaku di kalangan Ulama
Islam adalah disebabkan lahirnya ijtihad
No comments:
Post a Comment